♥ 1 år sen det sjuka hände.

Idag är det 1 år sen jag skadade min fot, alltså jag hoppade studsmatta och vred foten så pass mycket så jag höll på att slita av ledbandet i foten. Men som tur så sträkte jag det bara. Men fick en gipsskena ifall att något skulle vara sönder i foten. Men sen så har jag ju skadat den 4-5 gånger efter det och det är inte roligt.

Aja idag så vakande jag rätt tidigt pga att jag skulle till doktorn klockan 10.15. Han kollade på mitt knä och kände på det o så och han sa att jag hade prblem med båda knäna men att i det vänstra så är det något problem med  minisken så doktorn sa att jag skulle få en remis upp till sjukhuset så att de kunde kolla och röntga de. Och jag kanske ska operera knät i värsta fall.
Efter doktorn så var jag hos tandläkaren och där gick det jättebra. Jag hade fina fräscha tänder sa hon.
Det tog väl 20 minuter där och efter det så stack jag, Emma och morfar till Eurostop och väntade på mormor och även Erika som kom med bussen efter en liten stund. Medans jag och Emma väntade så fik vi in på Espresso House och köpte en varsin Frapino. Mums, älskar de! ♥
Sen blev det stan med Erika o Anna och det var roligt och sen tog jag bussen hem vid 3 tiden och vi hade gäster när jag kom hem så satt o pratade lite med dom o sen somade jag i sängen framför tv.

Imon bär det av till Göteborg och träffar pappa, sover där tills lördag. Ska försöka att mobilblogga om det går, jag hoppas de.
Nu ska jag sova ska vid 9 eller 10 imon för att hinna med att packa lite också så ha en bra kväll/natt.

// S


(ni ser ju vad som är minisken)

MINISK SKADOR!

Skadan kan förekomma både på insidan respektive utsidan av knäet. Hos yngre uppstår meniskskadan oftast i samband med idrottsaktivitet där vridvåld är den vanligaste orsaken. Hos medelålders och äldre människor kan en meniskskada uppstå vid ett relativt litet våld, t.ex. vid uppresning från huksittande.



Tänkbara orsaker

Vridvåld.
Översträckning.
Djupa knäböjningar (äldre personer).



Symptom

Smärta vid vridrörelser, översträckning samt djupa knäböj.
Låsningskänsla, upphakningar.
Belastningssmärta.
Nedsatt rörlighet i knäleden.
Smärta vid tryck över ledspringan och ev. svullnad.
Nedsatt styrka i främre lårmuskeln.



Åtgärder
Akut omhändertagande.
Operation där den skadade delen av menisken tas bort eller sys ihop.
Successivt stegrat rehabiliteringsprogram.
Ingen återgång till idrott förrän fullgod rörlighet, styrka samt balans och koordination uppnåtts.
Använd ortos som komplement i rehabilitering


Kommentarer
Postat av: emelie

hej! tråkigt att höra om ditt knä men skönt ändå att en läkare har fått titta på det och då kommer du förhoppningsvis att få ordning på det. om det är en skada på menisken så kommer du troligtvis att få genomgå en så kallad artroskopi (titthålsoperation). det är ett ganska enkelt ingrepp och man kan gå efter operationen och så där. jag gjorde en sådan operation istället för röntgen kan man säga eftersom att det är mycket säkrare. jag har skrivit om min operation här:

http://whirl.se/korsband/?p=20

2010-04-09 @ 08:50:22
URL: http://whirl.se/korsband

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0